Aminosyror

Aminosyror fungerar som byggstenar till protein, som i sin tur bygger upp våra muskler. Aminosyror kan ses som finfördelade proteiner som kroppen tar upp mycket snabbare. Hela protein måste brytas ner innan kroppen kan använda dessa som bränsle, och det ger inte kroppen chansen att återhämta sig på snabbast möjliga sätt. Det finns 20 aminosyror totalt, som konstruerar proteiner med olika egenskaper. Av dessa 20 aminosyror är 8 av dem essentiella, livsnödvändiga, och måste tillföras via maten eller genom kosttillskott.

Tre fördelar som Aminosyror ger dig

  • Påskyndar återhämtningen! Aminosyrorna är mycket snabbare än hela proteiner och det innebär att din återhämtning påskyndas betydligt.
  • Stimulerar muskeltillväxt! Om du är noga med att ta aminosyror i samband med passet kommer du att stimulera din muskeltillväxt och nå bättre resultat!
  • Hindrar muskelnedbrytning! Då du tränar bryter du ner musklerna och de fortsätter att brytas ner så länge du inte förser de med nytt bränsle.

EAA, Essentiella aminosyror (Essential Amino Acids)

EAA är dom 8 livsnödvändiga aminosyrorna som kroppen inte själv kan tillverka, . Dessa måste tillföras i form av kost eller kosttillskott. För vuxna är det de här åtta aminosyrorna som räknas till de essentiella; Fenylalanin, Isoleucin, Leucin, Lysin, Metionin, Treonin, Tryptofan och Valin. De har alla en avgörande påverkan på proteinsyntesen, att ta EAA som tillskott kan därför vara en bra idé om man jobbar på muskeluppbyggnad. Kroppen kan dessutom inte heller lagra några av dessa essentiella aminosyror, vilket gör att det är viktigt att man får i sig dessa på ett eller annat sätt dagligen. Vanligtvis sker intaget av aminosyror genom maten man äter. Om du misslyckas med att få i dig en av de essentiella aminosyrorna, kan kroppen behöva bryta ner muskelproteiner i syfte att få den aminosyra som behövs.

BCAA, Grenade aminosyror (Branched Chain Amino Acids)

BCAA består av tre olika aminosyror (leucin, isoleucin och valin) som visat sig stimulera muskeluppbyggnad, motverka muskelnedbrytning samt öka inlagringen av glykogen (bränsle) i musklerna. Dessa tre aminosyror tillhör de 8 aminosyror som klassas som essentiella (se EAA). Av de tre grenade aminosyrorna är L-leucin den viktigaste aminosyran för proteinsyntesen och för att motverka muskelnedbrytning. L-valin är mest känd för att ge dig fokus och stärka upp den mentala prestationen, vilket är viktigt och en fördel att ha när du tränar för att kunna prestera. L-isoleucin fungerar som en medarbetare till L-leucin och anses ha positiv effekt på proteinsyntesen.

När bör aminosyror intas?

De mest positiva effekterna når du om du intar EAA/BCAA på tom mage, innan, under eller efter din träning. Om man intar aminosyror för tätt inpå en måltid eller äter något samtidigt så konkurrerar man inte bara om upptaget i tarmen, man får även ett långsammare upptag och kroppen kommer inte kunna dra nytta av de goda egenskaperna från aminosyrorna. Proteinsyntesen stimuleras bäst av plötslig påfyllnad av aminosyror och inte av ett konstant flöde, så inta hela din dos EAA/BCAA under ett och samma tillfälle och inte genom att små smutta på det under träningspasset.